home > blog > Moeilijke tijden, tegenslag, wat kan je doen?

Moeilijke tijden, tegenslag, wat kan je doen?

Je partner of familielid krijgt een akelige ziekte of er overkomen jezelf nare dingen. De kunst is hoe daar mee om te gaan. Je kunt je afvragen waarom ik, een hele logische vraag wanneer je even niet weet wat je allemaal gebeurt. Je zou iemand ter verantwoording willen roepen maar dat helpt allemaal niet bij het verwerken van tegenslag. Het leven is niet controleren door te wroeten naar verklaringen. Zo creëer je alleen maar meer onrust met als gevolg dat het je snel kan doet verstarren en verzuren. Zet jezelf niet vast in negativiteit, leer liever iets over los laten.

 

BlogGB

Bijna niet doen:

  • Wroeten naar verklaringen.
  • Anderen ter verantwoording (blijven) roepen.
  • Denken en praten met een veroordelend vingertje: jij dit en jij dat!
  • Blijven hangen (boos) in wat je overkomt.
  • Jezelf naar beneden halen (zie je wel, ik ben een loser).
  • Wrokkig terug blijven kijken.
  • Blijven wroeten in de waarom-vraag (het antwoord komt zelden).
  • Je afsluiten van anderen (‘het leven’ of ‘ze’ zullen me nooit meer iets goeds brengen).

Veel doen:

  • Ga bewust sociaal doen in tijden dat het tegenzit.
  • Ben eens aardig voor iemand ook al ken je die persoon helemaal niet.
  • Kijk mensen aan en glimlach tegen hen ook al ken je ze niet.
  • Moet je zien wat er gebeurt, hun ogen lichten op en ze lachen meestal terug.
  • Een lach doet iets met jezelf en met de ander.
  • Schuif eens aan bij wildvreemde mensen en maak een praatje.
  • Of zet een bankje voor je huis (Bankjescollectief) zodat ze even bij jou kunnen aanschuiven.
  • Schuif eens aan bij lotgenoten en laat een wereld voor je open gaan aan herkenning en erkenning*
  • Ga joggen, je wordt fit en je lichaam maakt endorfine aan voor een positieve stemming.
  • Of neem een hond.
  • Je hond uitlaten geeft beweging en je hebt de leukste aanspraak.
  • Deel interesses met andere mensen, volg workshops of sluit je aan bij een clubje.
  • Regel dit, regel bijvoorbeeld ‘oppas’ voor een zieke zodat jij eruit kan.
  • Verdiep je in informatie die helpend kan zijn, lees, bel, mail of praat erover*
  • Ontmoet (nieuwe) mensen en spreek met ze af.
  • Neem deel aan contactmomenten voor lotgenoten*
  • Denk eens aan vrijwilligerswerk, je bent er even uit en ontmoet gelijkgestemden en dankbaarheid.
  • Veeg je moed bijeen, je kunt altijd opnieuw beginnen.

Het overkomt je?
Tegenslag is vaak een kwestie van puur ongeluk of domme pech. Ja, het overkomt je. Ga ontdekken waar je invloed ligt. De enige invloed die je hebt is op jezelf, dus hoe je om gaat met wat er in je leven gebeurt. Leer iets over los laten, los laten begint met anders leren kijken. Hieruit ontstaan andere gedachten en emoties waardoor je weer gemakkelijker sociaal kunt doen of positiever in het leven kunt staan.

Doe iets
Elk probleem wordt groter als je niets onderneemt; als je niets doet kan er onmogelijk wat veranderen. Ontwikkel mentale veerkracht of laat je daarbij helpen door een lotgenotencontact* of een deskundige. Je kunt het niet altijd alleen; je hoeft het niet alleen te doen.

Voor de opties met een * kun je terecht bij Labyrint-In Perspectief. Kijk op onze site waarbij wij je kunnen helpen.

Reageren?
Wij stellen reacties erg op prijs. Wil je reageren op de inhoud van deze blog of heb je vragen, kom er gerust mee. Ook ideeën voor nieuwe onderwerpen zijn welkom! Mail je reactie naar: gerda@perugia.nl

Gerda Baeten
Gerda heeft haar eigen praktijk voor Gestalttherapie – Relatietherapie – Coaching.

12-1-17

 

 

 

 

 

Overige blogberichten